Aktuality

DRAMATURGICKÝ PLÁN SEZONY 2018/2019

Představení, která pro vás chystáme v nové sezóně.
Poprvé! / Pětkrát poprvé / Festival divadelních „poprvé“

Vzrušující a plná odvážných divadelních „poprvé". Taková je divadelní sezona 2018/2019 na levém břehu Vltavy. Švandovo divadlo na Smíchově v ní představí zcela unikátní sérii původních her a dramatizací. Diváci se tak mohou těšit na pět exkluzivních novinek – na čtyři nové české hry a jednu autorskou dramatizaci. Klasika budoucnosti? Možná… Švandovo divadlo zve diváky k jejímu zrodu.

     Výběr je široký: tematicky i žánrově rozrůzněné inscenace přitom spojuje snaha podívat se na současný svět nově a nesamozřejmě, jako by před našima očima vyvstal vůbec poprvé, a zároveň ambice formulovat jeho témata původními dramatickými texty psanými smíchovskému souboru přímo na tělo.

     Zcela zásadní okolností pro dramaturgickou skladbu sezony 2018/2019 je skutečnost, že se jedná o poslední sezonu pod vedením dosavadního uměleckého šéfa Švandova divadla Doda Gombára. Od jeho nástupu v září roku 2010 se Švandovo divadlo postupně vyprofilovalo v nezaměnitelný bod na pražské divadelní mapě - ve scénu otevřenou novým českým hrám, scénářům a dramatizacím. Sezona 2018/2019 pak představuje logické vyvrcholení tohoto směřování a právem může nést paradoxní podtitul Poprvé!, přesně vystihující dlouhodobé usilování divadla vedeného Dodem Gombárem o autentickou, neprvoplánovou dramaturgii, která se nezaklíná tituly či jinými takzvanými jistotami. 

     Na Velkém sále Švandovo divadlo uvede dramatizaci kultovního románu Roberta Schneidera Bratr spánku z pera známé české spisovatelky Kateřiny Tučkové (1980), původní, lynchovsky tajemné a topolovsky poetické drama mladého českého autora Davida Košťáka (1991) s názvem Hladová země a bláznivou komedii z divadelního prostředí Daniela Hrbka (1971) Barel a Bob.

     Studio Švandova divadla pak tne do „doby postfaktické" napínavým i ironicky vtipným příběhem ze současnosti Trollové mezi námi, který přímo pro divadlo napsala talentovaná autorka Barbora Hančilová (1993), a následně zpřítomní životní zápasy a střety Jana Wericha a Vladimíra Holana v původním textu zkušeného scénáristy Pavla Jurdy (1970) nesoucím název Hadry, kosti, kůže. 

 

Kalendář „poprvé“

27. října 2018 / Trollové  mezi námi
8. prosince 2018 / Bratr spánku
2. března 2019 / Hladová země
27. dubna 2019 / Barel a Bob
1. června 2019 / Hadry, kosti, kůže

 

Velký sál ŠD

Robert Schneider, Kateřina Tučková

Bratr spánku

Kdo miluje, nespí.

režie: Dodo Gombár
dramaturgie: Martina Kinská
premiéra: 8. prosince 2018

 

Strhující příběh lásky Eliase Adlera, chlapce s výjimečným hudebním nadáním, k jeho sestřenici Elsbeth. V prostředí komunity zapadlé alpské vesnice jakákoli výjimečnost budí podezření, i když jde o genialitu. Ve zdejších krutých podmínkách nikoho nezajímá kluk, který má zřejmě mnohem větší nadání než Mozart. Málokdo si totiž jeho nadání vůbec povšimne – snad jen přítel Petr a dívka Elsbeth. Ostatní věnují mnohem větší pozornost jeho fyzickému handikepu. Co asi může být zač ten kluk se žlutýma očima?

Elias zvuky vidí, proniká do nich, slyší vzdálená bušení srdcí i dávné hříchy. A vše umí přetavit do hudby doslova nadpozemské. Snad proto s ním Bůh ještě dlouho není hotov. Bůh ještě zdaleka není hotov se vsí, kterou čas od času očistí jedině požár.

Stejnojmenný román se záhy po svém vydání v roce 1992 stal literární senzací. Na českých divadelních prknech se objeví vůbec poprvé, a to v adaptaci spisovatelky Kateřiny Tučkové (mj. autorky knih Vyhnání Gerty Schnirch a Žítkovské bohyně).

 

 

Velký sál ŠD

David Košťák

Hladová země

Člověk je těžký. Tak těžký, že za sebou zanechává stopy.

režie: Štěpán Pácl
dramaturgie: Martina Kinská
premiéra: 2. března 2019

 

Příběh Titanicu, který se nikdy nemusel srazit s ledovcem, aby se začal potápět. Novodobý mýtus o městě, které se chtělo odrazit ode dna, a tak vyrvalo své bohatství z břicha samotné země. Ta nyní kvůli tomu hladoví a začíná se ozývat. Do zvuků otřásajícího se světa navíc vstupuje podivný cizinec. Nebo je ten muž dávno zdejší a přichází si pouze vzít to, co mu právem náleží? Vyčkává se a hraje o čas. Dříve nebo později totiž téměř každý zajde mnohem dál, než by bylo možné přežít bez následků…

Původní hra mladého českého autora psaná přímo pro soubor Švandova divadla a inspirovaná skutečnými zkazkami o důlních městech, která si ve snaze zbohatnout podkopala pevnou půdu pod nohama, přináší nekompromisní pohled na generaci, v jejímž závěsu přichází potopa. Život na dluh a ztráty pudu sebezáchovy. Imperativ momentální prosperity a komfortu. Stavíme věže, chceme se dotýkat nebes a přitom si kopeme vlastní hroby.

 

 

Velký sál ŠD

Daniel Hrbek 

Barel a Bob

Lesk a bída divadla.

režie: Daniel Hrbek
dramaturgie: David Košťák
premiéra: 27. dubna 2019

 

Popularitu dvou herců proslulých díky televiznímu krimiseriálu permanentně nahlodávají jedovaté glosy kritika Jindřicha Jebavého. Ovšemže by mohli nechat vše být. Ale jsou to herci! Navíc šance na pomstu je nyní přímo nasnadě. Jednou provždy budou účty vyřízeny a bude klid… Kupodivu se však klid nedostaví. Právě naopak - prakticky od samého počátku se vše vyvíjí zcela mimo plán. Záhy tak nastává řetěz neuvěřitelných situací, pro něž platí jediné heslo: zachraň se, kdo můžeš! Ohrožena není jen pověst obou herců či důstojný pohřeb starého mistra, ale dokonce odkaz samotné Thálie. Všechno, co jste nikdy nechtěli vědět o divadle, natož abyste se na to ptali!

Nová autorská komedie Švandova divadla je psána přímo na tělo hercům zdejšího souboru. Odehrává se v divadelním prostředí současné Prahy, úročí mnohé z postřehů o podivných profesích mezi kulisami i za nimi a svým způsobem navazuje na divácky úspěšnou komedii Kdo je tady ředitel?

 

Studio ŠD

Barbora Hančilová

Trollové mezi námi

Čet si, co udělali uprchlíci z Bělý?

režie: Alexandra Bolfová
dramaturgie: Martin Sládeček
premiéra: 27. října 2018

 

Pražská čtvrt Letná. V jednom z mnoha barů popíjejí mladý absolvent práv Vojta a tajemná dívka Lena. Vypadá to na podařené rande, když vtom jediný telefonát nejenže zhatí všechny plány, ale obrátí Vojtův svět vzhůru nohama. 

Jeho děda byl zatčen a obviněn z terorismu! Hloupý vtip? Vojta se vydává za ním, rozhodnutý zprostit ho křivého obvinění. Záhy se však ukáže, že pokřivený je spíš jejich vztah. Jak ho narovnat? Kdo je vlastně jeho děda? A kdo ta holka z baru, která ho nepřestává kontaktovat? 

Soužití různých generací nikdy nebylo snadné. V digitální době informačních válek, lživých zpráv, dezinformací a alternativních “faktů”, jimiž jejich autoři záměrně matou a rozdělují společnost, to platí dvojnásob. 

Původní hra mladé české autorky Barbory Hančilové (1993) vypráví o světě, v němž jsou blízcí často nejdál a jediná cesta za nimi vede ven z virtuálních krajin plných trollů. Volně inspirována je “prvním českým teroristickým útokem”, který na Mladoboleslavsku spáchal sedmdesátiletý český důchodce, aby veřejnost upozornil na domnělé nebezpečí spojené s migrační vlnou. Přesto se nejedná o „dokumentární drama“, ale o svižný příběh ze současnosti, nepostrádající napětí i sebeironický humor.

 

 

Studio ŠD

Pavel Jurda, Vladimír Holan, Jan Werich

Hadry, kosti, kůže

Werich, Holan, Holan, Werich

režie: Martin Františák
dramaturgie: Martina Kinská, David Košťák
premiéra: 1. června 2019

 

Co by kamenem od Švandova divadla dohodil, stojí pozdně renesanční dům, který dnes známe jako Werichovu vilu. Tato bývalá koželužna nasákla osudy a životními zápasy lidí, kteří v ní bydleli. A nebyli to lidé ledajací!

Dodnes v ní prý straší duch obrozence Josefa Dobrovského, přezdívaného „modrý abbé“, který dům obýval v letech 1798-1803. O více než sto let později, v roce 1948, se na adresu U Sovových mlýnů 7/501 přistěhovali Jan Werich a Vladimír Holan.  

Jen těžko bychom si přitom mohli představit paradoxnější a zároveň příznačnější situaci, než bylo soužití „národního klauna“ a „úspěšného člověka“ v prvním patře s geniálním básníkem, který v přízemí rozmlouval s mrtvými. „Tři kolmé metry“ byla tehdy vzdálenost z jednoho pólu české kultury na druhý. Zjitřené sousedství provázené každodenními střety, geniálními malichernostmi, ale i opatrně deklarovanou úctou, trvalo do roku 1968, kdy se Vladimír Holan odstěhoval; na dálku pak až do roku 1980, v němž oba umělci zemřeli.

A právě toto „sousedství antipodů“ bude tématem všedně poetické, nevšedně groteskní a temně vtipné studiové inscenace autora Pavla Jurdy a režiséra Martina Františáka. 

 

 

Martin Sládeček
dramaturg
Švandovo divadlo na Smíchově
Štefánikova 57, 150 00 Praha 5
e-mail: sladecek@svandovodivadlo.cz

www.svandovodivadlo.cz

 

14. 6. 2018