Fernand Crommelynck

Vášeň jako led

Akcent se trochu posunul – žijeme v době, která stůně na nedostatek velkých myšlenek, které by ještě dokázaly strhnout a nabídnout jejich vyznavačům smysl života.

Soubor Švandova divadla
Režisér: Michal Lang
Datum premiéry: 9. 10. 2004
Datum derniéry: 3. 12. 2005


Po více než desetiletém manželství si Leona Domová nedovede představit, že by ji manžel dokázal čímkoliv překvapit. Každodenní nudu po boku netečného a chrápajícího muže naštěstí zpestřují zástupy ctitelů, kteří si u místní krásky podávají dveře. Ale pan Dom své ženě nakonec přece jen přichystal překvapení – nečekaně umírá. Ohromená Leona se v den manželovy smrti může seznámit s milenkou, se kterou ji podváděl přes deset let. Myslíte, že není možné žárlit na mrtvého? Leóna chce svého muže zpět, začne bojovat o to, aby jí patřil aspoň po smrti …
O pana Doma je najednou vůbec všude zájem – neměl jen milenku, ale především MYŠLENKU! Poslední slova umírajícího uvedou do pohybu neuvěřitelný spád událostí, jsou totiž volby a straničtí kandidáti mají o jakoukoliv myšlenku opravdu nouzi! Pan Dom je zkrátka po smrti živější, než kdykoli předtím …

Vášeň jako led je poslední hrou francouzsky píšícího belgického dramatika Fernanda Crommelyncka (1886-1970). „Belgický Molière 20. století“ si získal slávu ohromným úspěchem frašky o chronickém žárlivci Velkolepý paroháč. Komedii Vášeň jako led objevil pro české publikum v roce 1978 režisér Jan Grossman v Činoherním studiu v Ústí nad Labem a jeho představení vzbudilo ve své době velký ohlas.

Svět Crommelynckových her uchvacuje herce i diváky nevšedním jazykem, plným poetických obrazů, zvláštní symboliky, citového vytržení, stejně jako nadsazené grotesknosti, bizarnosti, nečekaných spojení a metafor. Vášeň jako led nepostrádá ani svérázný společenský rozměr. Není možná tak přímočarý, jako byl za normalizace v polovině sedmdesátých let, kdy publikum mohlo živě reagovat na panickou hrůzu malých místních politiků z nebezpečně se šířících neovladatelných myšlenek.

OSOBY A OBSAZENÍ:
LEONA: Apolena Veldová
ALIX: Tereza Hofová j.h.
FÉLIE: Klára Pollertová-Tronajová
IDA: Kristýna Frejová
ODILON: Matěj Hádek
BELLEMASSE: Viktor Limr
STAROSTA: Stanislav Šárský
THIERRY: Martin Sitta
TRESTANCI, VOLIČI: Tomáš Budín, Daniel Pavel

INSCENAČNÍ TÝM:
DRAMATURGIE: Jiří Trnka, Renata Venclová
SCÉNA: Jaroslav Bönisch
KOSTÝMY: Andrea Králová
HUDBA: Martin Horáček
ASISTENT REŽIE: Blanka Popková
REŽIE: Michal Lang

 

Fernand Crommelynck

Vášeň jako led

Soubor Švandova divadla
Režisér: Michal Lang
Datum premiéry: 9. 10. 2004
Datum derniéry: 3. 12. 2005

Program se připravuje.